איך לבחור גלשן גלים

מבוא

בחירת הגלשן מושפעת מארבעה מרכיבים :

1) רמת הגולש.

2) הגלים בהם תגלוש.

3) הביצועים שחשובים לך.

4) התקציב.

בהנחה שאתה גולש בגלי ישראל הגורם החשוב ביותר שישפיע על בחירת הגלשן הגלים הוא ניסיונך. חסרי ניסיון צריכים גלשן שיציף אותם בקלות ואלו בעלי ניסיון יחפשו גלשן שמאפשר ביצועים.

אבל כל מה שאמור כאן הוא למתחילים + או למתחילים שרוצים גלשן שישמש אותם גם כשהם יותר מתקדמים. אם אתם ממש מתחילים הגלשן שמיועד להתחלת גלישה נקרא סופט בורד. זהוא גלשן רך יחסית בעל כושר ציפה גבוה. הוא אומנם ארוך ומסורבל אבל הוא יאפשר לכם לעמוד על הגלשן ולהתחיל לבצע פעולות בסיסיות הרבה, הרבה, הרבה לפני גלשן העשוי מפולארטילן מוקצף.

גלשן אידיאלי למתחילים
גלשן אידיאלי למתחילים

הגלים וחומרי גלשן הגלים

הגלים שהם החלום של כל גולש הם גלי ה Swell. אלו גלים הקיימים בעיקר באוקיינוסים ונוצרים מתנודות של האדמה ושינויי הטמפרטורה במיים. אין לנו אותם בארץ. לנו יש גלים המגיעים והולכים עם הרוח. נובמבר – פברואר הם החודשים היותר טובים. כאשר הים טוב במיוחד בימים שלפני ובעיקר אחרי סערות. בחודשי האביב והקיץ יש ירידה בתדירות הגלים הגבוהים.

סוג הגלשן צריך להתאים לגלים עליהם תגלוש. לעיתים גולשים מחליפים גלשנים בהתאם לעונה.

גלשנים מורכבים מפולארטילן מוקצף בציפוי/ הדבקה של בד פיברגלס. כיום נוסף חומר נוסף שהוא ה – EPS חומר גמיש יותר, קל יותר וחזק יותר.

הדילמה הבסיסית : ציפה לעומת טכניקה

אם התקציב שלך לא מוגבל, האם תוכל לבחור גלשן גלים מושלם אשר גם יאפשר לך ללמוד בקלות יחסית את ייסודות הגלישה וגם יאפשר לך בהמשך להנות מביצועים ושליטה מדוייקת בגלשן הגלים ? התשובה היא לא ; הדבר הבסיסי הנדרש מגלשן הגלים הוא להציף אותך. ככל שאתה שוקל יותר ואתה פחות מיומן נדרשים מגלשן הגלים מימדים (רוחב עובי ובעיקר אורך) גדולים יותר. הממדים הללו פוגעים ביכולת התמרון של גלשן הגלים. בדיוק כפי שספינה גדולה או משאית קשים יותר להיגוי מהמקבלים הקטנים יותר שלהם.

ומה נותן הניסיון ? הניסיון מפחית שגיאות ונותן מהירות על הגל – מהירות שמונעת ממך לשקוע ומאפשרת גלישה על גלשני גלים קטנים יותר.

חלקי גלשן גלים

אורך, עובי, רוחב גלשן הגלים – לכל המימדים הללו השפעה מכרעת על התאמת הגלשן אליך. ככל שאתה פחות מנוסה תידרש למימדים גדולים יותר אשר יאפשרו לך לצוף ויקלו על היכולת שלך לתפוס גלים. למתחיל נדרש גלשן באורך של 10-15 ס"מ יותר מהגובה שלו. גולשים מתקדמים ירצו לרדת במימדים הללו על מנת להגדיל את יכולת התמרון שלהם עם הגלשן.

זנב גלשן הגלים – תנועות הזנב הם חלק מרכזי בהיגוי של הגלשן. זנב צר ייתן תנועות מדוייקות יותר והוא מתאים לגלים גבוהים ולגולשים מנוסים. זנב רחב יאפשר תנועות עגולות ויסלח לשגיאות של מתחילים.

חרבות – החרבות הן חלק חשוב בהיגוי הגלשן, הם מנתבות את המיים מתחת לגלשן ואת הגלשן עצמו למקום שתרצה, הן מאפשרות היגוי מדוייק ובילעדיהם לא תוכל לשלוט בגלשן. המספר הסטנדרטי שאיתו מייצרים גלשנים היום הוא שלוש. אין הבדל בין מתקדמים למתחילים בנושא זה. ככול שהחרב ארוכה יותר כך היא תאפשר שליטה טובה יותר בגלשן.

אף גלשן הגלים – במהלך הרכיבה על הגל אף הגלשן נמצא במרבית הזמן מעל המיים. למרות זאת אף חד יאפשר תמרון מדוייק, ואף מעוגל יאפשר ציפה טובה יותר ויכול לעזור במניעת פציעות כתוצאה מפגיעה. המעוגל מתאים יותר למתחילים.

ריילים (העובי בקצוות גלשן הגלים) – על מנת לאפשר לגלשן להיות עבה (לצוף) וגם לאפשר לו להיכנס לתוך הגל כאשר צריך הגלשנים נבנים כאשר העובי שלהם במרכז הוא גדול יותר מהעובי בצדדים. ריילים עבים אופייניים לגלשני רטרו, גלשני פיש (נסביר בהמשך) וגלשנים המתאימים למתחלים.

קונקייב – תחתית הגלשן בנוייה במבנה שנועד להקנות לגלשן את המהירות הגבוהה ביותר. תחתית קונקייב היא תחתית שלאורך הציר המרכזי יש שני שקעים בצורת V (אחד בכל צד). השקע מאפשר למיים לעבור דרכו ולצאת מאחורי הגלשן כסילון. הדבר מאפשר אחיזה טובה בגל וביצועים טובים יותר.

סוגי גלשני גלים

הגלשנים מתחלקים לארבעה סוגים מרכזיים כאשר הגורם הבולט ביותר המבדיל בינהם הוא האורך. ככלל ככול שהגלשן ארוך יותר כך הוא גם יקר יותר.

גלשן גלים לונג בורד – גלשן קלאסי (בעבר כולם היו לונג) בגובה שכיח של 2.5-3.5 מטר. מתאים לכל סוגי הים, ומאפשר לתפוס גם את הגל הנמוך ביותר. לגלישה קלאסית ורגועה.

גלשן גלים פאן בורד – בגובה של 2-2.5 מטר ומאופיין באף מעוגל. נותן פאן, יציבות, וסלחני לשגיאות. זהוא הגלשן האידאלי למתחילים, אך לא כולם בוחרים בו משום שהוא יקר יותר מהשורט בורד וקשה יותר להשגה בשוק היד שניה.

גלשן גלים שורט בורד – הגלשן הנפוץ ביותר, מאפשר לקרוע את הגל ולמצות ממנו את המיטב. מתחילים – הלימוד עליו הוא ארוך וקשה יותר מאשר על הפאן בורד.

גלשן גלים פיש – מיועד לגולש המתקדם המעוניין להנות מהגלישה גם בגלים האופיניים לקיץ שלנו. גלשן קצר, רחב, ועבה. אינו מתאים לגלים מעל מטר (הרוחב שלו מונע יציבות בגלים גבוהים – שהרי הגל אינו משטח מפולס…).

סוגי גלשני גלים
סוגי גלשני גלים. משמאל לימין : לונג בורד, פאן בורד, שורט בורד ופיש.

סיכום

גולש מתחיל – עליך לדעת כי גלשן הגלים הראשון שלך הוא לא האחרון. קנה גלשן גלים המתאים ליכולותיך הנוכחיות הקפד על גדלים מתאימים (בעיקר אורך שהוא ארוך ממך) ושים לב לחלקי הגלשן האחרים. אם אתה יכול תקציבית שדרג את עצמך בחרבות טובות ו/או בפאן בורד.

תודה פרי ומוסה Ultrawave.

1 מחשבה על “איך לבחור גלשן גלים”

סגור לתגובות