11 כללי קומפוזיציה בצילום

קומפוזיציה היא הדרך בא אנו מארגנים את האובייקטים שמופיעים בצילום. הארגון יכול להיות הזזה פיזית של דברים (דני, תעבור בבקשה ימינה) או על ידי בחירת זווית צילום אחרת, שינוי התאורה, אלו אלמנטים אנו בוחרים לצלם וכו.

בדף זה 10 כללי קומפוזיציה.

1. חוק השלישים

חוק השלישים

חוק השלישים

זה חוק הקומפוזיציה הראשון והמפורסם ביותר.

הנטייה הבסיסית שלנו היא לעמוד מול האובייקט ולצלם אותו במרכז התמונה. אבל כך יצאו לנו תמונות לא טובות.

חוק השלישים אומר שהאובייקט המרכזי שלנו צריך להיות בשליש תמונה (כלומר יחלק את התמונה ל 1/3 ו- 2/3).
המיקום המדויק לא מאוד חשוב – העיקר שהאובייקט לא יהיה באמצע התמונה.

חוק השלישים הוא החוק הידוע ביותר בתחום הצילום. אם זאת גם אנשים שמכירים אותו לפעמים לא מקיימים אותו. למה? בגלל שהנטייה הטבעית שלנו היא לשים את העיקר במרכז.

כיצד תהיו בין אלו שזוכרים את החוק?
אולי הבנת החוק תעזור ליישם אותו. חוק השלישים מאפשר לאובייקט הראשי שלנו להיות בדיאלוג עם אובייקט אחר. כך למשל בצילום שלמעלה אם הנשים היו במרכז הצילום הן היו מסתירות את העיר – שבגללה הן מחייכות.
סיבה נוספת לקיים את חוק השלישים היא שכאשר שמים משהוא בצד זה יוצר סקרנות ועניין אצל המתבונן וכך אתם יוצרים דיאלוג עם המתבונן.

יוצאי דופן לחוק השלישים הם:

  • במקרה והצילום אינפורמטיבי ולא נועד ליופי, ניתן לשים את האינפורמציה במרכז.
  • במקרה בו אנו מעוניינים "לשבור שגרה" ולא מעוניינים שכל התמונות שלנו יהיו דומות.
  • במקרה שבו חוק השלישים שובר סימטריה שקיימת בצילום.

חוק השלישים והאופק / שמים

בצילומי נוף נהוג כי השמים יתפסו 1/3 (אם הם לא מעניינים) או 2/3 (אם הם מעניינים) מהצילום אך לא יתפסו חצי מהצילום.

2. סימטריה

העין האנושית אוהבת סימטריה ורואה בה דבר יפה. במקרה של סימטריה מוותרים על חוק השלישים.

סימטריה

סימטריה

גם אם הסימטריה לא מושלמת - לפעמים כדאי להשתמש בה

גם אם הסימטריה לא מושלמת – לפעמים כדאי להשתמש בה

 

3. שימו לב לקווים מנחים בצילום

קווים מנחים הם קווים בולטים בצילום. העין האנושית מחפשת את הקווים הללו והולכת לאורכם. לכן לקווים עצמם ולדברים שנמצאים מצידם יש חשיבות מיוחדת.

הקווים יכולים להיות ישרים או עקומים.

קווים מאונכים או מאוזנים משדרים יציבות, רגיעה. קווים אלכסוניים משדרים תחכום, מתח, תנועה.

קווים מנחים יכולים להיות כביש, קו רקיע, קו אופק או כל דבר שמשדר המשכיות.

הקו המנחה מוליך לעומק הצילום ודרך נקודות מעניינות

הקו המנחה מוליך לעומק הצילום ודרך נקודות מעניינות

 

4. צמצמו את השטחים המתים בתמונה על מנת שהעיקר יהיה גדול יותר

הרבה פעמים כשאנחנו מצלמים יש שטחים מתים בצילום. ומכוון שלעתים קרובות גודל הצילום על המסך קבוע, השטחים הללו פוגעים בגודל שבו אנו רואים את חלקי הצילום שכן חשובים לנו.

על כן לאחר שאנו מצלמים בהרבה מהתמונות נשתמש בפעולת הקרופ שזמינה בכול תוכנת עריכה בסיסית וחינמית.

יוצא דופן הוא המקרה שבוא אנו מרגישים שהשטח המת תורם לתמונה.
השטח המת יכול לתרום לעיקר התמונה על ידי שהוא מבליט את עיקר התמונה או נמצא בדיאלוג איתה.

למשל:

הכביש מבליט את גודל הבניין ולכן כדאי להשאיר את הכביש בצילום

הכביש מבליט את גודל הבניין ולכן כדאי להשאיר את הכביש בצילום

ללא הכביש, הבניין נראה פחות מרשים

ללא הכביש, הבניין נראה פחות מרשים

 

5. מסגרת טבעית – יכולה להוסיף חן למשהוא שאין בו כלום

מסגרת טבעית יכולה לתרום לאיכות התמונה.

במקרים הללו אנו צריכים להתגבר על הרצון שלנו "לצמצם" שהוזכר בסעיף הקודם ולהשאיר את המסגרת.

צילום דרך מסגרת טבעית יכול לייפות

צילום דרך מסגרת טבעית יכול לייפות את התמונה

6. כאשר מצלמים דבר בתנועה רצוי להשאיר מקום בכיוון אליו הוא נע

7. צילום מזווית נמוכה נותן תמונות מיוחדות.

נמוך זה דבר יחסי לאובייקט שאתם מצלמים, לפעמים תעמדו ותהיו נמוכים, בפעמים אחרות יש להניח את המצלמה על הרצפה.

8. שימו לב לצבעים ששילובם נותן ערך מוסף לצילום

הזוגות הבאים הם צבעים מנוגדים ונראים טוב כשהם משולבים ביחד:

  1. אדום – ירוק.
  2. כתום (או צהוב כהה) – תכלת.
  3. צהוב – סגול.

בשילוב של אדום ירוק משתמשים הרבה בצילומי אוכל.

בשילוב של צהוב (זהב) וסגול משתמשים הרבה במקומות שרוצים חזות יוקרתית.

ירוק עובד יפה גם עם תכלת

otef-haza

9. יצירת עומק בצילום נוף

כאשר אנו מצלמים נוף חשוב שיהיה לנו חלק קדמי לתמונה, חלק אמצעי וחלק אחורי. תמונה שבה יש רק את הנוף בקצה התמונה בלי שום דבר לפנים היא פחות טובה.

צילום עם עומק - חלק קדמי, חלק אמצעי וחלק אחורי

צילום עם עומק – חלק קדמי, חלק אמצעי וחלק אחורי

10. כאשר הגודל הוא גורם משמעותי באיכות הצילום צריך להשאיר משהוא שייתן פרופורציות לגודל

דגם של ירושלים

דגם של ירושלים

אבל רק כאן מבינים מה הגודל של הדגם

אבל רק כאן מבינים מה הגודל של הדגם

11. תנועה בתוך הצילום מוסיפה הרבה

תנועה היא דבר שמושך את העין והיא נותנת אופי לצילום.
אם התנועה אנרגטית – הצילום יהיה אנרגטי, אם התנועה לאה – כך נחשוב על הצילום, אם התנועה שגרתית – תרומתה תהיה מועטה. וכן הלאה.

כאן התנועה מוסיפה אנרגיה וכיף לצילום

כאן התנועה מוסיפה אנרגיה וכיף לצילום

הפוסט הזה שייך לקטגוריות: צילום בסמארטפון

Comments are closed.