כולנו רוצים את הצילומים שלנו מהירים וטובים.
אבל פעם בכמה זמן מגיע לנו אירוע שבו אנו רוצים צילום טוב במיוחד.
בשביל המצבים הללו נועד המצב המקצועי במצלמה. הוא ידרוש ממכם 10-60 שניות של השקעה אבל במצבים מסוימים זה יהיה ההבדל בין צילום מוצלח לצילום לפח.
אני ממליץ מאוד ללמוד לפחות את שני הרכיבים הראשונים בדף זה, הם שימושיים מאוד.
המצבים המקצועיים ב LG G4 ו- G5 זהים ובדף זה יוסברו שניהם.
כך נראה המצב המקצועי ב- LG G5.
שני הדברים שיתנו לכם הכי הרבה תועלת ובמינימום מאמץ הם:
- איזון לבן – משפיע על הצבע שבו תראו את הצילום. חשוב בעיקר במצבי חשיכה, תאורה מלאכותית, עננות.
- פיצוי חשיפה – מאפשר לנו ליצור צילום מואר או חשוך יותר.
איזון לבן
- מה המטרה: לתקן צבע שגוי המופיע בצילומים.
- מתי משתמשים: כאשר בתמונה מופיעים צבעים שהם לא משקפים את המציאות, אדום, צהוב או כחול.
בד"כ זה קורה במצבי חשיכה, תאורה מלאכותית, עננות, ערפל, שעות הבוקר המוקדמות.
בשמש מלאה לרוב אין צורך לתקן איזון לבן. - מדוע הבעיה נגרמת: לאור יש צבע. כאשר המצלמה מפרשת לא נכון את צבע האור יש לתקן זאת. מי שמעוניין להרחיב יכול לקרוא את הדף מה זה איזון לבן?
- ב- LG G5: ניתן להגיע לאיזון לבן מדויק בעזרת ממשק מצוין.
דוגמאות לתיקון צילומים בעזרת האיזון הלבן:
כך נראה תפריט האיזון הלבן ב- LG G5
פיצוי חשיפה
- מה המטרה: להפוך צילומים למוארים יותר או פחות.
- מתי משתמשים: ב- LG G5 חלק מהתמונות המצולמות בלילה יוצאות מוארות מאוד. אם נרצה צילומים הדומים למציאות נצטרך להחשיך את הצילום.
גם במקרה שאנחנו מצלמים שטח שבו יש חלק מואר וחלק חשוך ואנחנו רוצים להבליט את הפער בניהם נחשיך את הצילום. (וגם נכבה את ה- HDR, ואת זה עושים דרך תפריט ההגדרות). - בפועל איך עושים זאת: לוחצים על הכפתור +/- ועולים או יורדים במספרים.
דוגמאות לשימוש בפיצוי חשיפה:
פיצוי חשיפה הנותן לנו צילום מציאותי יותר:
דוגמה למקרה שבעזרת פיצוי חשיפה יוצרים ניגודיות גדולה יותר בין החלק החשוך למואר:
לעומת זאת כאשר שני השטחים חשובים לא בטוח שכדאי להשתמש בפיצוי חשיפה.
יחס בין רוחב לגובה בצילום
ניתן לשנות את היחס בין הגובה לרוחב בצילום. אבל מרביתנו לעולם לא עושים זאת.
המצב שבו משתמשים הכי הרבה הוא 3:4.
מצב 9:16 מתאים כאשר אתם רוצים צילום רחב יותר, למשל כאשר אתם מצלמים נוף. או משהוא שאתם לא יכולים להתרחק ממנו ולא כולו נכנס לצילום.
מצב 1:1 הוא מצב נדיר יותר שמתאים לצילום דברים שהם ריבוע.
ISO – רגישות לאור
רמת ה- ISO היא דבר חשוב מאוד כאשר מצלמים בתנאי תאורה קשים – הבעיה היא שקשה לנו לשנות את רכיב זה ללא שימוש בחצובה.
ISO – הוא מדד לעד כמה חיישן המצלמה רגיש לאור, ככול שהוא רגיש יותר כך הצילום יהיה מואר יותר.
הבעיה היא שרגישות גבוהה של החיישן, המתבטאת ברמת ISO גבוהה, גורמת לרעש, "גרעון" של הצילום. בדומה לרמקולים שכאשר מגבירים את הווליום שומעים בהם יותר חזק אבל איכות הצליל נפגעת.
כאשר אנו נצלם בחשיכה רמת ה- ISO תעלה אוטומטית. אם נחליט להוריד את רמת ה- ISO משך זמן הצילום יתארך על מנת להכניס יותר אור. מה שמעלה את הסיכוי שהיד שלנו תרעד במהלך הצילום.
לסיכום: בצילום לא מקצועי לרוב נשאיר את ה- ISO ברמה אותו קבעה המצלמה.
עלינו שלדעת שככול שה- ISO נמוך יותר כך איכות הצילום טובה יותר.
אם אנחנו מצלמים עם חצובה נפחית את רמת ה- ISO.
משך פתיחת הצמצם – חשיפה ארוכה
חשיפה ארוכה היא צילום במשך זמן ארוך יותר מהזמן שבו המצלמה הייתה מצלמת במצב האוטומטי. לרוב מדובר בצילום הנמשך שניות בודדות ולפעמים גם עשרות שניות לעומת מאיות / עשיריות שנייה בצילום רגיל.
- משתמשים בחשיפה ארוכה על מנת:
- ליצור אפקטים מיוחדים של תנועה.
- להכניס יותר אור למצלמה. וכך להפוך את הצילום למואר יותר וגם איכותי יותר (כי ניתן להוריד את רמות ה- ISO שנמצאות בדרך כלל ברמה גבוהה בצילומי לילה).
על מנת להשתמש בחשיפה ארוכה אתם צריכים:
- חצובה לסמארטפון – על מנת שהמצלמה לא תזוז לאורך זמן הצילום. חצובה פשוטה לסמארטפון עולה 30 שקלים והיא קומפקטית וקלה לנשיאה.
- רק בלילה – צילום בחשיפה ארוכה עם סמארטפון למשך של שניות ויותר ניתן לעשות רק בלילה.
אם תנסו לעשות זאת בשעות היום יכנס יותר מידי אור והצילום יצא שרוף.
מה מצלמים?
לרוב מצלמים דברים "זורמים". זה יכול להיות תנועת מכוניות זורמת, מים זורמים או אנשים זורמים.
איך מצלמים בפועל:
- שמים את הסמארטפון על חצובה ומכוונים אותו לצילום.
- לרוב נפחית את הערכים של ה- ISO כך שנקבל צילום איכותי.
- נכוון גם את האיזון הלבן אם יש צורך.
- נכוון את פרק הזמן שאנו רוצים שהצילום יתבצע.
- לוחצים בעדינות על הלחצן על מנת שהסמארטפון לא יזוז. אם זה בעייתי ניתן לצלם בעזרת פקודה קולית ("סמייל").
- לאחר שמתקבל הצילום בודקים האם הצילום יצא מואר / חשוך ועל פי זה מוסיפים / מורידים זמן צילום.
צילום ים בלילה ללא חשיפה ארוכה:
כאשר נשתמש בחשיפה ארוכה הים יהיה מואר יותר ונראה את האפקט של תנועת הגלים:
עוד דוגמה לצילום חשיפה ארוכה שלא נעשה ב- LG G5 אבל מראה על הכיוון של השימוש בתכונה זו:
HDR
HDR – High Dynamic Range.
ניתן להשתמש בתכונה זו במצב הצילום הבסיסי ובמצב הצילום המקצועי.
זו תכונה מאוד שימושית שנועדה לאפשר לנו לצלם צילומים הכוללים חלקים מוארים וחשוכים באותו צילום.
זה נעשה על ידי צילום שני צילומים, כל אחד עם רמת תאורה אחרת ושילובם לצילום אחד (אנחנו לוחצים רק פעם אחת על כפתור הצילום).
לרוב תכונה זו מופעלת כאשר אנו נמצאים במקום סגור ומוצל ואנו מצלמים החוצה או כאשר אנו בחוץ ומצלמים אל תוך מקום סגור.
אם לא נשתמש ב- HDR החלק החשוך יראה חשוך ולא ברור.
לכן כאשר אנו רוצים שכל הצילום יראה בצורה ברורה נשתמש ב- HDR. כאשר אנו רוצים להבליט את הניגודיות בין חלקי הצילום השונים נבטל את תכונת ה- HDR.
בהגדרות המצלמה של LG G5 ניתן להגדיר את מצב ה- HDR כפועל, לא פועל או AUTO שזה אומר שהוא יפעל במצבים בהם המצלמה מחליטה.
מצב הוא AUTO הוא מצב טוב לאלו שלא מחפשים צילום יותר מידי מקצועי. משום שהמצלמה לא אומרת לנו בזמן אמת האם היא השתמשה ב- HDR או לא.