מה הופך מצלמת סמארטפון לאיכותית?
הרבה מאיתנו יענו "מגה פיקסל (MP), מצלמה עם 20MP יותר טובה ממצלמה עם 10MP".
וזה ממש לא כך.
MP הוא רכיב שכבר לפני 10 שנים ויותר המצלמות המקצועיות הגיעו לרמה שבה הם נמצאות היום ואין שום מגמה של עליה – בגלל שאין בכך צורך. בשוק המצלמות הנוכחי שטווח המגה פיקסל שלו הוא 12MP-16MP מצלמה שתגיע לפתע עם 25MP לא תהיה בהכרח יותר טובה. וכפי שיוסבר בהמשך יש סיבות לחשוד בה שהיא פחות טובה.
אז מה כן הופך מצלמת סמארטפון לטובה?
סנסור
פעם היה סרט צילום, לאן הוא נעלם? מחליף אותו הסנסור.
כל הזמן מדברים על MP, איפה במצלמה הם נמצאים? על הסנסור.
סנסור (ובעברית חיישן) הוא הרכיב היחיד החשוב ביותר במצלמה. על הסנסור נמצאים תאים (שמספרם כמספר ה- MP של המצלמה) שתפקידם לקבל את האור מבחוץ ולתרגם אותו לאותות חשמליים ולתמונה.
מה הופך לסנסור טוב? חברה ידועה שאני יכולים לסמוך עליה שהיא מייצרת דברים טובים – ובמרבית הסמארטפונים החברות לא מייצרות את הסנסור אל מייבאות אותו מסוני (במקרה הטוב).
וגודל – ככול שהסנסור גדול יותר כך הוא איכותי יותר (אם יתר הדברים קבועים).
היחס בין מספר הפיקסלים לגודל הסנסור
הפיקסלים נמצאים על הסנסור. אם גודל הסנסור לא משתנה ככול שיש יותר פיקסלים על הסנסור כך יש פחות מקום לכול אחד מהפיקסלים.
פחות מקום=תמונה באיכות טובה.
צפוף שם בתוך הסמארטפון וגודל הסנסור קטן, לכן אנו לא רואים יצרים מובילים העוברים את ה- 16MP.
ויש כאלו שגם מחליטים להוריד את מספר ה- MP. סמסונג ציידה את הגלקסי 7 ב- 12MP לעומת 16MP שהיו בגלקסי 6.
לכן אם אתם רואים מצלמת סמארטפון עם 25MP בלי שכתוב גם על עלייה משמעותית בגודל הסנסור עליכם להיות יותר חשדניים ממתלהבים.
מפתח צמצם
הרבה יצרני סמארטפונים מתהדרים "בדגם הנוכחי שיפרנו מאוד את יכולת הצילום בלילה". על מה הם מדברים ואיך נדע אם הם מדברים אמת?
על מנת שיהיה צילום צריך להיכנס אור למצלמה ולהגיע אל הסנסור.
על מנת שהצילום יהיה מואר צריך להיכנס מספיק אור.
איך מכניסים מספיק אור? או שפותחים את פתח המצלמה להרבה זמן או שיוצרים פתח גדול.
לפתוח את פתח המצלמה להרבה זמן זה בעייתי, בגלל שהיד שלנו אינה יציבה לאורך זמן.
לכן היצרנים מנסים ליצור עדשה עם פתח צמצם גדול וזה משפיע בעיקר על הצילום במצבי חשיכה.
כיצד יודעים מה גודל פתח כניסת האור במצלמה שלי?
גודל הצמצם מצוין על ידי הספרה F עם מספר. למשל F/1.8 או F/2.4.
ככול המספר ליד ה- F יותר קטן כך זה יותר טוב, פתח הצמצם יותר גדול ונכנס יותר אור.
טוב, אז F/1.8 מכניס יותר אור מ- F/2.4, האם ניתן לדעת בכמה והאם הפער משמעותי?
כן. ניתן לדעת ובמקרה הזה הפער משמעותי מאוד.
כל פעם שמכפילים את מספר ה- F ב- 1.4 (שורש 2 לייתר דיוק) כמות האור שנכנסת למצלמה נחתכת בחצי.
לכן מצלמה עם צמצם F/1.8 תכניס 80% יותר אור ממצלמה עם צמצם F/2.4 באותו פרק זמן.
בצילום וידאו – נדרש ייצוב
כפי שאמרנו המצלמה זזה במהלך הצילום.
בצילום תמונה בודדת בסמארטפון זה לרוב לא משמעותי – משום שהסמארטפון קל לאחיזה יציבה ומשך הצילום קצר.
אבל בווידאו ובעיקר בווידאו שבו המצלם הולך הרעידות מורגשות.
לווידאו יש שני סוגי ייצוב, אחד טוב ואחד לא.
EIS – כאן הצילום נעשה כרגיל ולאחר הצילום נעשה לו עיבוד אלקטרוני על מנת לתת לווידאו מראה יציב. זה הסוג הפחות טוב.
OIS – המצלמה עצמה זזה בתוך הסמארטפון (בדומה למצפן) על מנת לבטל את התזוזה הלא טובה. בצורה זו מתקבל צילום יציב באמת וזו צורת הייצוב הטובה.
אציין כי לסמארטפון שלכם יש EIS אתם לרוב תוכלו ליצור צילום וידאו יציב יותר אם תפחיתו את רזולוציות הצילום.
ובכול זאת. MP למה הם משמשים?
MP משמשים על מנת ליצור חדות בצילום. ככול שיש יותר פיקסלים הצילום יותר חד.
ככול שהצילום שלכם אמור להיראות גדול יותר, אם למשל הייתם אמורים לצלם צילום שיהפוך לפוסטר חוצות אז יש משמעות גדולה יותר לחדות וההבדל בין 16MP ל- 25MP היה נראה בעין.
אבל כל עוד הצילומים נשארים על מסך מחשב ולרוב תופסים רק חלק ממנו – העין האנושית לא תראה / תתקשה לראות את ההבדל.
מקום נוסף שבו לפיקסלים יש חשיבות הוא כאשר אנו עושים זום דיגטלי. בזום דיגיטלי אנו רואים "פי 4" ומרוצים שהתקרבנו אל נושא הצילום. אבל כדאי לדעת ש"פי 4" אומר גם פי 4 פחות פיקסלים בצילום – ובהכרח צילום פחות טוב.
לכן עלינו לדעת את המחיר של זום דיגטלי ולהעדיף להתקרב לאובייקט על שימוש בזום, ואם כבר עושים זום דיגיטלי לדאוג שהקובץ הראשוני יהיה גדול ככול הניתן.