איך לבחור עדשה למצלמה

אם יש לכם כבר מצלמה או שבעתיד יש לכם כוונה להחליף מצלמת DSLR הכי חשוב שתשימו לב שהעדשה שאתם רוכשים יכולה לעבוד עם המצלמה המיועדת:

  1. צריכה להיות התאמה בין החברה שמייצרת את העדשה לחברה שמייצרת את המצלמה. למשל עבור מצלמות קנון נדרשת עדשת קנון או עדשות שמתאימות למצלמות קנון.
  2. צריכה להיות התאמה בין גודל הסנסור שאליו מיועדת העדשה לבין גודל הסנסור שיש במצלמה. לרוב עדשות שמתאימות למצלמות חצי מקצועיות לא יתאימו לעדשות מקצועיות (שכוללות סנסור גדול יותר).

ועכשיו לעיקר התוכן:

התכונות שצריך להכיר כאשר בוחרים עדשה למצלמה.

אורך מוקד – עדשה רחבה או עם זום

אורך מוקד הוא מספר שנועד ללמד אותנו האם מדובר בעדשה רחבה – עדשה שתקלוט מידע בזווית רחבה או עדשה צרה (עם זום) שבעזרתה נוכל לצלם דברים רחוקים.
עדשות המכילות יותר אובייקטים נקראות עדשות רחבות. אלו הן עדשות שמתאימות למצב שבו אתם מעוניינים לצלם אובייקטים קרובים בזווית רחבה או לצילום נוף.

מספרים הנמוכים מ- 18-24 מ"מ נחשבים לעדשה רחבה.

לעומת זאת עדשות עם מספר גבוהה יותר ובעיקר עדשות שמספרם מעל 100 מ"מ הן עדשות שמאפשרות לצלם אובייקט מבלי להתקרב אליו.

למרבית העדשות יש שני מספרים למשל 18-55 מ"מ. אלו הן עדשות שיש להם טווח של אורך מוקד. עדשות אלו מסוגלות לצלם תמונה רחבה וגם לעשות זום על אובייקט.

האם לבחור בעדשה עם אורך מוקד קבוע או משתנה? אורך מוקד קבוע זול יותר ויש הטוענים שהוא גם איכותי יותר. אורך מוקד קבוע יכל להתאים למי שיש צורך ספציפי מאוד בצילום או עם אתם מחזיקים מספר עדשות.

עדשה עם אורך מוקד משתנה יתאים לטווח של מצבי צילום.

הערה: רבים מאלו שעושים את צעדיהם הראשונים בעולם הצילום אינם יודעים כי עדשות של מצלמות שונות יכללו פריטים שונים בתמונה. למשל מצלמה של אייפון ומצלמה סמסונג גלאקסי לא יכללו את אותו רוחב תמונה, גם כאשר שניהן כלל אינן משתמשות בזום.

חשוב: גודל הסנסור והשפעתו על הזום

ככל שהסנסור גדול יותר כך הוא מאפשר לעדשה לצלם בצורה רחבה יותר.

לכן עדשת 50 מ"מ על מצלמה אחת לא תיתן את אותו רוחב צילום על מצלמה אחרת שבה גודל הסנסור שונה.

על מנת ליצור קו אחיד של התייחסות, בצורה שתאפשר למשתמש להבין מה הוא יכול לקבל מהצירוף של מצלמה ועדשה נקבע כי הגודל הסטנדרטי של הוא הגודל שהיה נהוג בעבר 35 מ"מ והיום קוראים לו סנסור בגודל של Full Body אצל מרבית היצרנים או FX אצל ניקון.

מה עושות מצלמות שהסנסור שלהם אינו Full Body?
מצלמות אלו יגידו לנו מה המצלמות הללו יתנו ביחס לפריים מלא. למשל ניקון כותבת על מצלמת ה- D3300  שלה שהסנסור הוא בפורמט DX ועלינו להכפיל ב- 1.5 את גודל העדשה על מנת להבין מה מצלמה בפורמט FX של ניקון תיתן. כך עדשה בגודל 50 מ"מ על מצלמת D3300 תיתן תוצאה דומה לעדשת 75 מ"מ על מצלמה בפורמט FX. (תוכלו לראות את זה כאן בשורה של Effective angle of view)
בדומה לכך קנון כותבת על מצלמת הפאור שוט שלה SX510 כי הזווית של היא 24 מ"מ למרות שעל עדשת המצלמה עצמה רשום 4.9 מ"מ.

בקיצור:
אם אתם קונים עדשה: אל תסתכלו רק על מספר המ"מ שלה אלא בדקו כיצד הסנסור שלכם ישפיע על זום המצלמה ובשילוב שני המרכיבים (סוג העדשה וגודל הסנסור) בחרו את העדשה המתאימה לכם.
אם אתם קונים מצלמה: עליכם לדעת  לפני קניית מצלמה מה השפעתו של הסנסור על הזום האפקטיבי של המצלמה.

כמו כן: עדשת 50 מ"מ על מצלמת Full Body נחשבות לעדשה סטנדרטית הנותנת מראה דומה לזה של העין האנושית.

מפתח צמצם

מפתח צמצם הוא המספר השני שרשום על העדשה (למשל F 2.8). מספר זה מייצג את גודל הצמצם שיכול להיפתח, ככול שהמספר קטן יותר כך הגודל שאיליו יכל להיפתח הצמצם הוא גדול יותר. למספר זה שתי משמעויות עיקריות:

  1. צמצם שיכול להיפתח מאפשר צילום טוב יותר במצבים חשוכים.
  2. צמצם שיכול להיפתח עוזר לצלם אובייקט בפוקס על רקע שאינו בפוקס (רקע מטושטש).

אני מזכיר שוב צמצם שיכול להיפתח גדול יותר = מספר קטן יותר ליד ה- F.

חשוב: כיצד לקרא את המספרים שרשומים על העדשה

כאשר רשום על העדשה 50 מ"מ F/1.8 הכוונה היא שאורך המוקד הוא 50 מ"מ ואילו מפתח הצמצם המקסימלי הוא 1.8.

כאשר רשום על העדשה 18-55 מ"מ F 3.5-5.6 הכוונה היא שהזום יכול לנוע בין 18 מ"מ ל- 55 מ"מ. ואילו מפתח הצמצם המקסימלי כאשר הזום הוא 18 מ"מ הוא 3.5 ואילו כאשר הזום הוא 55 מ"מ מפתח הצמצם הוא 5.6 מ"מ.

אין התאמה בין כל מצלמה לכל עדשה

לא כל עדשה מתאימה לכל מצלמה. החברות ניקון וקנון מייצרות עדשות המתאימות למצלמות שלהם ויש גם צדדים שלישיים המייצרים עבור המצלמות שלהם עדשות – ולרוב במחירים זולים יותר.
בכל אופן לא ניתן לחבר בין עדשת ניקון למצלמת קנון וליהפך.

לעיתים טכנולוגייה הנמצאת במצלמה אינה מתאימה לטכנולוגיה הנמצאת בעדשה. לפעמים העדשות שמייצרת חברה מסויימת לא יתאימו לחלק מדגמי המצלמות של אותה חברה. לכן וודאו שהעדשה שאתם קונים מתאימה למצלמה שלכם.

מייצב תמונה

אולי אתם רגילים למצלמות פשוטות, בקטגוריה זו כמעט בכל מצלמה יש מייצב תמונה. אז מה עכשיו שאתם משדרגים למצלמת DSLR לא יהיה?

כן, יכל להיות שלא יהיה…

במצלמות DSLR של ניקון וקנון מייצב התמונה נמצא לרוב בעדשה ולא במצלמה. ניקון קוראת למייצב התמונה VR ואילו ניקון IS.

מייצב התמונה אינו עוד פריט של נוחות, מדובר בפריט קריטי לאיכות התמונה אם אתם מעוניינים לשדרג את התמונות שלכם; מייצב התמונה מאפשר לכם לפתוח את הצמצם פרק זמן ארוך יותר ועל ידי זה לצלם בתנאי חושך או ליצור אשליה של תנועה בתוך צילום.

פוקוס אוטומטי

אני מניח שאתם רוצים להשתמש בפוקוס אוטומטי כאשר אתם מצלמים.

במצלמות DSLR ברוב המוחלט של המקרים הפוקוס נמצא בעדשה ולא בגוף המצלמה. לכן אם אתם מעוניינים בפוקוס אוטומטי עליכם:

  1. לדאוג שיש מנוע עבור פוקוס אוטומטי בעדשה.
  2. שהמצלמה יכולה לעבוד עם הפוקוס של העדשה.

הערה: בעבר היו עדשות שהסתייעו במנוע פוקוס שנמצא לא על העדשה (כמו היום) אלא במצלמה. אם לא תקנו עדשה / מצלמה ישנה לא תתקבלו בבעיה.

מה הופך מנוע פוקוס לאיכותי?

  1. המהירות שבה העדשה נכנסת לפוקוס.
  2. השקט שבה העדשה נכנסת לפוקוס.

ניקון קוראת לעדשות הכוללות מנוע פוקוס שקט AF-S. (Auto Focus Silent) ואילו קנון קוראת לנוע העדשה האיכותי שלה USM.

שימו לב כי מנוע פוקוס עבור צילום ווידאו דורש יכולות אחרות – לבצע שינויום בפוקוס תוך כדי צילום. ועבור נושא זה יש עדשות

הרחבה למאמר:

עדשות רחבות לעומת עדשות צרות

עדשות רחבות

עדשות שהן מתחת ל- 30 מ"מ.

עדשות רחבות ועדשות אולטרא רחבות מתאימות בעיקר לצילומי נוף ולכל מצב בו אתם רוצים לתפוס את מירב פריטי המידע הנמצאים לכם מול העיניים. עדשות אלו מאופיינות ב:

  1. כאשר אנו רוצים הרבה פריטים בתמונה שנמצאים בפוקוס (עומק שדה גדול) נשתמש בעדשה רחבה.
  2. עיוותים כאשר מצלמים משהוא קרוב – זה לא פשוט לדחוס תמונה תלת מימדית רחבה כל כך אל תוך פורמט דו מימדי. בעדשות אלו לעיתים יווצרו עיוותים בקצוות התמונה.
  3. בעדשות מסוג זה דברים קרובים יראו קרובים יותר ואילו דברים רחוקים יתרחקו יותר.
    סעיף זה נכון לעדשות אולטרא רחבות ואינו נכון לעדשות רחבות. כמו כן קיום העיוות תלוי באיכות העדשה.
  4. עדשות רחבות / אולטרא רחבות פחות מתאימות לצילומי פנים מקרוב (צילומי פורטרייט).

עדשות אולטרא רחבות – לרוב מוגדרות כעדשות שהן פחות מ- 18 מ"מ על מצלמה עם סנסור Full Body.

עדשות רחבות – אלו הן עדשות בסדר גודל של 28 מ"מ על מצלמה עם סנסור Full Body.

עדשת רגילות

אלו הן עדשות בטווח של 35-70 מ"מ.

ההשקפה הרווחת היא כי עדשת 50 מ"מ מתארת את העולם בדומה לצורה שהעיין תופסת אותו.

עדשות אלו משמשות לכל צורך – אבל לא באופן מקצועי.

עדשות צרות

עדשות מתחילות להיקרא צרות כאשר הן עוברות את ה- 50 מ"מ על מצלמה עם סנסור Full Body.

עדשות צרות מאפשרות לנו:

  1. לצלם אובייקט מרוחק.
  2. ליצור תמונה בה האובייקט המרכזי נמצא בפוקוס ואילו הרקע של האובייקט מטושטש. בצורה זו אנו מבליטים את האובייקט המרכזי עוד יותר.
  3. עדשות צרות מאופניינות בכך שהן מקרבות ביון אלמנטים שונים בצילום. כלומר שני דברים שהם רחוקים במציאות יראו קרובים יותר בצילום.

עדשות לפורטרייט – אלו הן עדשות של 55-135 מ"מ. אורך העדשה גורם לכך שרק האובייקט המצולם יהיה בפוקוס ואילו הרקע מסביבו מטושטש.

עדשות לצילום בעלי חיים מרחוק – אלו הן עדשות של 200 מ"מ ומעלה.

הפוסט הזה שייך לקטגוריות: צילום

Comments are closed.