5 דרכים ליצור עומק שדה צר

מה זה עומק שדה?

עומק שדה הוא מושג בצילום המודד עד כמה השטח שנמצא ליד נקודת הפוקוס נמצא גם הוא בפוקוס.
כאשר אומרים "עומק שדה רחב" מתכוונים לומר ששטח גדול סביב הפוקוס נמצא גם הוא בפוקוס.
כאשר אומרים "עומק שדה צר" מתכוונים לומר שרק שטח קטן סביב נקודת הפוקוס נמצא בפוקוס ואילו מרבית התמונה לא בפוקוס.

שאלה בסיסית: למה שנרצה שיהיה לנו עומק שדה צר? מה אנחנו לא רוצים לראות את כל הצילום בבירור (בפוקוס)?
לא. לא תמיד אנחנו רוצים לראות את כל הצילום בפוקוס.
כאשר אנחנו שמים רק חלק מהצילום בפוקוס אנחנו מדגישים עוד יותר את מה שנמצא בפוקוס לעומת מה שלא נמצא בפוקוס. השימוש בעומק שדה צר פופולרי במיוחד בצילומי אוכל, צילום מופעי בידור, ספורט ובעלי חיים.

לעומת זאת כאשר אנחנו מצלמים נוף או רוצים לתת מידע אינפורמטיבי בצילום נשתמש בעומק שדה רחב.

עומק שדה צר - כלנית אחת בפוקוס ושאר השדה לא

עומק שדה צר – כלנית אחת בפוקוס ושאר השדה לא

עומק שדה הוא אחד משלושת התכונות החשובות ביותר של הצילום, יחד עם חשיפה ואיזון לבן. בדף זה נלמד מהם הדרכים שניתן להשפיע על עומק השדה.

ככלל עומק שדה רחב קל להשיג ואילו עומק שדה צר דורש מאמץ / מיומנות / כסף.

דרך 1: שינוי במפתח צמצם / גודל צמצם

שינוי במפתח צמצם הוא הדרך הקלה והטובה ביותר לשנות את עומק השדה.

  • אזכיר: מפתח צמצם מבטה את גודל הפתח שדרכו נכנס האור למצלמה. הגודל נמדד ביחידות של F וככול שהמספר שליד ה- F קטן יותר זה אומר שהפתח של הצמצם גדול יותר. למשל F/1.8 מבטה פתח גדול מאוד לעומת F/16 שמבטה פתח קטן מאוד.

ככול שנגדיל את פתח הצמצם כך עומק השדה שלנו יהיה צר יותר.

כאשר נשתמש במפתח צמצם של F 1.8 קל להשיג עומק שדה צר.  (זה נכון למצלמות DSLR, סמארטפונים זה סיפור אחר).

בראוניז

בראוניז

כאשר אנחנו ננוע בערכים יותר גבוהים עדיין תהיה השפעה למפתח צמצם אבל אנחנו נצטרך לשים לב לפרטים הקטנים על מנת לראות אותה.

כך בדוגמה הבאה כאשר אנו משנים את מפתח הצמצם מ- F/20  ל- F/3.5 אנחנו לא רואים שינוי בולט בחדות במרכז התמונה אבל כן ניתן לראות שינוי בדברים שנמצאים הרחק מהפוקוס.

במבט כללי אין הבדלים בין התמונות.

אבל כאשר מסתכלים על דברים שנמצאים רחוק מהפוקוס רואים את ההבדלים:

  • הערה למתקדמים גם אומר שככול שהסנסור של המצלמה גדול יותר כך הוא יוכל ליצור בייתר קלות עומק שדה צר יותר. לכן מצלמת סמארטפון תצטרך מפתח צמצם גבוה יותר על מנת להשיג עומק שדה צר ביחס למצלמת DSLR.

דרך 2: ככול שנשתמש בעדשה ארוכה יותר כך עומק השדה יהיה צר יותר

כאשר הצילום נעשה בעדשה רחבה אין הבדל משמעותי בין הפוקוס על הבניין והפנס

כאשר הצילום נעשה בעדשה רחבה אין הבדל משמעותי בין הפוקוס על הבניין והפנס

כאשר עוברים לעדשה צרה הפנס בפוקוס והבניין לא

כאשר עוברים לעדשה צרה הפנס בפוקוס והבניין לא

 

דרך 3: ככול שנתקרב אל האובייקט המצולם כך עומק השדה יהיה צר יותר

מצלמים את המגף מקרוב ולכן המגף בפוקוס ואילו החנות שמאחוריו לא

מצלמים את המגף מקרוב ולכן המגף בפוקוס ואילו החנות שמאחוריו לא

 

דרך 4: ככול שהמרחק בין האובייקט לרקע שלו גדול יותר כך עומק השדה יהיה צר יותר

השחף רחוק מהעיר לכן רק אחד מיהם בפוקוס

השחף רחוק מהעיר לכן רק אחד מיהם בפוקוס

כשהם קרובים שניהם יכולים להיות בפוקוס

כשהם קרובים שניהם יכולים להיות בפוקוס

דרך 5: בצילום של דברים קרובים (מאקרו) צילום במקביל למרבית הפריטים בצילום עומק השדה יהיה רחב

כאשר אתם מצלמים אוסף של פריטים וכל הפריטים במרחק שווה ממכם – כולם יהיו בפוקוס. אם תרצו שרק חלק מהפריטים יהיו בפוקוס עליכם לצלם בצורה שבה יהיה מרחק שונה ממכם לבין כל פריט ופריט.

הפוסט הזה שייך לקטגוריות: צילום

Comments are closed.